Av Jan Mohn Andreassen
DKW F8 er kanskje den av førkrigsbilene som er enklest å kjenne igjen. Når F8 kom på markede rundt årsskifte 1938-39, hadde tegnerne hos DKW gjort det meste ut av linjene fra det gamle F4 karosseriet. For å øke ”familietilhørigheten” og ”luksus” følelsen, så hadde de lånt linjer fra konsernets toppmerke, Horch. Dette ser man først og fremst på grillen, hvor man nå benyttet stående riller istede for tverrgående. Panseret hadde nå 2 render med luftegjelder, i stede for 1. sett med brede gjelder. Framskjermene var nå trukket nesten helt ned i støtfangeren. I intreøret var den største forandringen et modernisert dashbordet med større instrumenter og en annen utforming og at fotbrønnen til baksetet nå var en del.
Men, det var under karosseriet de største forandringene hadde funnet sted sammenlignet med F7. Vi finner igjen sveveakselen, ja vel, men der slutter også likhetene. F8 hadde en helt ny rammekonstruksjon, som skulle bli bærebjelken (med noen forandringer) hos DKW til godt ut på 60 tallet. Med den nye ramma fikk man en bil som var mye mer vridningsstiv, man fikk tannstang styring og et nytt forhjulsoppheng, noe som på sin side gjorde bilen ennå bedre å kjøre.
F8 skulle bli den siste DKW’en med trekarosseri, for å imøtekomme skissene fra Der Führer Adolf Hitler, var konstruksjonsavdelingen nå i gang med å tegne en spennende etterkommer F9 med nye moderne runde linjer og en 3 sylindret motor! Det var også planer om at F9 ikke skulle ha et rent stålkarosseri, men ha et kombinasjonskarosseri med reisverk i stål kledd med et nytt matriale utviklet av DKW som ble kalt Duroplast, for å spare vekt. DKW hadde siden 1937 på F7 serien utført omfattende kolisjonstester med treverk og duroplast biler, og kommet fram til meget gode resultater. Men som de fleste vet, så gikk Tyskland inn i Polen på høsten 1939, og andre verdenskrig var i gang. Dette førte til at DKW F8 ble produsert et godt stykke ut i krigen (sett med tyske øyne), og de siste eksemplarene forlot fabrikken i 1942.
En av grunnene til at DKW kunne holde liv i bilproduksjonen såpas lenge, var at man behøvde mindre stål i produksjonen på grunn av trekarosseriet. DKW F8 ble en populær bil, men fikk ikke de salgstallene den fortjente, siden krigen kom i veien. F8 kom som Reichklasse, Meisterklasse i forskjellige karosserivarianter og Luxus Cabriolet 2 og 4 seters. I tillegg fikk man Pickup’en Pritchenwagen og varevogna Liferwagen.
Tekniske data.
MOTOR: 2-takt.
Ant. Sylindere: 2 (Rekke).
Borring x slag: 74x68mm Reichklasse modellene
76x76mm Alle andre.
Sylindervolum: 584 ccm Reichklasse modellene
692 ccm Alle andre
Effekt: 18 hk v/3500 omdr./min Reichklasse modellene
20 hk v/3500 omdr./min. Alle andre.
Dreiemoment: 5,8 mkg v/2300 omdr./min.
Kompresjon:
5,9:1
Forgasser: 1 fall forgasser, Solex 30 BFLH
Ventiler: Ventil-løs.
Veivaksellager: 3x2
Kjøling: Thermosyphon kjøling, 8 liter vann.
Smøring: 2-takts blanding, 1:25
Batteri:
6V 45Ah (Reichklasse modellene)
6V 60Ah (i motorrom)
Dyna Dynastart 150W
DRIVVERK: Framhjulsdrift.
Motor- og girkasseenheter bygget sammen og plassert
bak framaksel.
Clutch: Flerlamell i olje.
Giroverføring: Paraplyhåndtak på dashbord.
Girkasse:
3-trinns og revers. Avsperrbart frihjul
Synkronisering: Uten.
Utveksling: 1.- 3,43
2.- 1,69
3.- 1,00
Utveksling og overføring
Motor/girkasse:
2:1 (dobbeltkjede i olje)
Totalutveksling: 3,26 Reichklasse modellene
3,05 Alle andre
KAROSSERI / RAMME: Profilramme.
Trekarosseri trekt med kunstlær (pegamoid).
Stålbelagt tre-karosseri (Luxus cabriolet)
Forhjulsoppheng: Uavhengig opphengt med enkel bladfjær.
Bakhjulsoppheng Sveveaksel.
Styring: Tannstang.
Fotbrems:
Mekaniske på alle 4 hjul, tromler: Ø 200mm.
Håndbrems: Mekaniske, bakhjul.
Smøring: Nippelmøring.
GENERELLE DATA:
Akselavstand 2600mm
Sporvidde foran/bak: 1190/1250mm
LxBxH: 3900x1490x1480mm R. Klasse.
3990x1490x1480mm Meisterklasse
4000x1490x1480mm Luxus cab
Felger: Tallerkenfelger Reichklasse.
Tallerkenfelger eller eikefelger M.kl
Eikefelger Luxuscabriolet
Dekk: 4,00-19 eller 5,00-16
Venderadie: 12 m
Vekt: 700 kg Reichklasse
750 kg Meisterklasse
790 kg Luxus cab 2 seter.
830 kg Luxus cab 4 seter.
Nyttelast: 340/370 kg
Toppfart: 80 km/t (Reichklasse modellene)
85 km/t (Meisterklasse)
Drivstofforbruk/100 km: 7 liter (blandet)
Drivstofftank: 32 liter
PRISER:
F8 Reichklasse 2 seters cabrio 1650,- RM
F8 Reichklasse 2 dørs Lim. 1795,- RM
F8 Reichklasse Cabrio Coach 1880,- RM
F8 Reichklasse Cabrio Coach spez 1980,- RM
F8 Meisterklasse 2 seters cabrio 2175,- RM
F8 Meisterklasse 2 dørs Lim. 2350,- RM
F8 Meisterklasse Cabrio Coach 2450,- RM
F8 Front Luxus Cab. 2 seter 3350,- RM
F8 Front Luxus Cab. 4 seter. 3500,- RM
ANTALL PRODUSERT: CA. 50.000
KILDE: Deutshe Autos 1920-1945, av Wernwe Oswald.