Av Jan Mohn Andreassen
I Juni 1935 kom F4’ens avløser i form av DKW F5. De moderne og amerikansk innspirerte linjene fra DKW F4, ble helt klart videreført, selv om bilene skiller seg ganske mye fra hverandre. For å ta noen av de viktigste forandringene på disse bilene, så kan man ta panser, skjermer, frontrute(høyere enn på F4), dører (blir ikke lenger ”avsluttet” i karosseriet, men går nå helt ned til ”kanalene”), plasseringen av retningsviserne (flyttet fra A-stolpens nedre del til øvre del av B-stolpen), ratt og dashbord, og under karosseriet fant man en ny rammekonstruksjon og DKW’s etter hvert så berømte ”sveveaksel” for å nevne noe. 1935/36 var et godt år for Auto Union, deres løpsbiler kjørte fletta av konkurrentene hos Mercedes Benz både i Grand Prix og bakkeløp, og dette gjennspeilte seg også i modellutvalget. I denne perioden kom DKW F5 i ikke mindre enn 5 karosserivarianter! De rimligste med 600 ccm motorer som DKW Front Zweisitzer, typ F5K – 600, DKW Reichklasse typ F5 – 600 (sistnevnte vidreførte karosseriet fra DKW F2), og for litt mer penger fikk man 700 ccm versjonene, som var mer påkostet, som: DKW Meisterklasse, typ F5 – 700, DKW Front Luxus Cabriolet typ F5 – 700 og DKW Front Luxus Sport typ F5K – 700 (Sistnevnte en oppgradert versjon av den rimligere DKW Front Zweisitzer med 700 ccm motor.). En annen ting det er viktig å merke seg i denne sammenhengen er at det gamle karosseriet til F2 fikk fortsette under navnet F5 Reichklasse fram til og med 1936!
Tekniske data.
MOTOR: 2-takt.
Ant. Sylindere: 2 (Rekke).
Borring x slag: 74x68mm Reichklasse modellene
76x76mm Alle andre.
Sylindervolum: 584 ccm Reichklasse modellene
692 ccm Alle andre
Effekt: 18 hk v/3500 omdr./min Reichklasse modellene
20 hk v/3500 omdr./min. Alle andre.
Dreiemoment: 5,8 mkg v/2300 omdr./min.
Kompresjon: 5,9:1
Forgasser: 1 fall forgasser, Solex 26 BFL Reichklasse modellene
1 fall forgasser, Solex 30 BFLH/44 Alle andre
Ventiler: Ventil-løs.
Veivaksellager: 3x2
Kjøling: Thermosyphon kjøling, 8 liter vann.
Smøring: 2-takts blanding, 1:25
Batteri: 6V 45Ah (Reichklasse modellene)
6V 60Ah (i motorrom)
Dynamo: Dynastart 90W
DRIVVERK: Framhjulsdrift.
Motor- og girkasseenheter bygget sammen og plassert bak framaksel.
Clutch: Flerlamell i olje.
Giroverføring: Paraplyhåndtak på dashbord.
Girkasse: 3-trinns og revers. Avsperrbart frihjul
Synkronisering: Uten.
Utveksling:1.- 3,17
2.- 1,69
3.- 1,00
Utveksling og overføring
Motor/girkasse: 2:1 (dobbeltkjede i olje)
Totalutveksling: 3,26 Reichklasse modellene
3,05 Alle andre
KAROSSERI / RAMME: Sentral ramme.
Trekarosseri trekt med kunstlær (pegamoid).
Forhjulsoppheng: Uavhengig opphengt med dobbel bladfjær.
Bakhjulsoppheng: Sveveaksel.
Styring: Snekke.
Fotbrems: Mekaniske på alle 4 hjul, tromler: Ø 210mm.
Håndbrems: Mekaniske, bakhjul.
Smøring: Nippelmøring.
GENERELLE DATA:
Akselavstand: 2400mm F5K 600
2500mm F5K Luxus 700
2610mm alle andre
Sporvidde foran/bak: 1110/1220mm
LxBxH: 3450x1450x1440mm F5K 600
3750x1430x1480mm Reichklasse
3895x1465x1500mm Meisterklasse
3995x1480x1440mm Luxus cab
3745X1440x1410mm F5K Luxus 700
Felger: Tallerkenfelger Reichklasse.
Tallerkenfelger eller eikefelger M.kl
Eikefelger Luxuscabriolet og F5K Luxus 700
Dekk: 4,00-19 eller 4,50-17
Venderadie:12 m
Vekt: 650 kg F5K 600
700 kg Reichklasse
770 kg Meisterklasse
790 kg Luxus cab 2 seter.
820 kg Luxus cab 4 seter.
700 kg F5K Luxus 700
Nyttelast: 330/350 kg
Toppfart: 80 km/t (Reichklasse modellene)
85 km/t (Meisterklasse)
90 km/t (F5K 700)
Drivstofforbruk/100 km: 7 liter (blandet)
Drivstofftank: 28 liter (Reichklase modellene og Luxus cabrioletene)
32 liter (Meisterklasse modellen)
50 liter (F5K 700) (i motorrom)
PRISER: F 5 K – 600 1750,- RM
F5 Reichklasse 600 Lim. 2 dørs 1795,- RM
F5 Reichklasse 600 Cabrio Coach 1880,- RM
F5 Meisterklasse 700 Lim. 2 dørs 2350,- RM
F5 Meisterklasse 700 Cabrio Coach 2450,- RM
F5 Front Luxus Cab. 700 2 seter. 3350,- RM (36/37)
F5 Front Luxus Cab. 700 4 seter. 3500,- RM (1937)
F5 K Front Luxus 2 seter åpen 3000,- RM (36/37)
ANTALL PRODUSERT: CA. 60.000
KILDE: Deutshe Autos 1920-1945, av Wernwe Oswald.