Av Jan Mohn Andreassen

DKW F9 kom som et resultat av å forsøket på å slå kloa i den forlokkende avtalen som der Führer Adolf Hitler hadde laget i stand, om å produsere en folkebil som de fleste skulle kunne kjøpe. Han hadde selv tegnet/skissert et forslag på hvordan bilen burde se ut, og snart dukket alle mulige fantasifulle varianter opp. Bare for å nevne noen i tillegg til F9, så meldte Ford Taunus, Hanomag 1,3liter, Opel Kadett seg på lasset i tillegg til det nystartede bilmerket  Volkswagen. Og fra utlandet kom Steyr fra Østerriket og Fiat fra Italia.

Disse linjene som det nå ble bygget etter, spredte seg raskt til andre og  snart kunne man se dem igjen hos mellomklassebilene til Adler og Opel, Audi, og de store dyre bilene fra Horch, Mercedes, BMW. Ikke alle var like vellykkede i utformingen, og som de fleste av oss kjenner til, så ble det Volkswagen som stakk av med seieren. Retningslinjene for det nye moderne karosseriet var imidlertid lagt, og DKW fortsatte med de samme linjene fra F9 etter krigen, i motsetning til Mercedes som gjennopptok sitt 170 karosseri. Det nye aerodynamiske karosseriet og den nye 3 sylindrede 2-takteren ga F9 en toppfart på 110 km/t på Autobahn, 10 km/t raskere en Bobla fra samme periode.

Under det nye og moderne karosseriet, finner man igjen ramma fra F8’en ned noen forandringer for å lage plass til den nye drivlinja, og en noe kortere akselavstand. På grunn av krigen kom aldri F9 i produksjon, så det nermeste men i ettertid kommer den opprinnelige F9 modellen er IFA’s versjon. IFA F9 ble bygget fra 1952 etter tegningene fra den opprinnelige DKW’en. Som kjent, vidreførte ikke IFA bare F9 versjonen, men også F8 versjonen. Etterkrigs DKW ene stammer fra en rekonstruksjon og modernisering av F9 tegningene, men på grunn av økonomi, kom den første etterkrigsutgaven med en 2 sylindret motor og betegnesle F89. F8 (Motor) og F9 (Karosseri) i samme bil.

Tekniske data.

MOTOR: 2-takt.
Ant. Sylindere: 3 (Rekke).
Borring x slag: 70x78mm
Sylindervolum:  900 ccm
Effekt: 34 hk v/3600 omdr./min
Dreiemoment: 5,8 mkg v/2300 omdr./min.
Kompresjon:                                    5,9:1
Forgasser: 1 fall forgasser, Solex
Ventiler: Ventil-løs.
Veivaksellager: 4
Kjøling: Thermosyphon kjøling.
Smøring: 2-takts blanding, 1:25
DRIVVERK:  Framhjulsdrift.
Motor- og girkasseenheter bygget sammen og plassert foran framaksel.
Clutch: Tørr, enkel lamell
Giroverføring: Paraplyhåndtak på dashbord.
Girkasse: 4-trinns og revers. Avsperrbart frihjul
Synkronisering: Uten.
KAROSSERI / RAMME: Profilramme.
4 seters stålkarosseri
Forhjulsoppheng: Uavhengig opphengt med enkel bladfjær.
Bakhjulsoppheng: Sveveaksel.
Styring: Tannstang.
Fotbrems: Mekaniske på alle 4 hjul
Håndbrems: Mekaniske, bakhjul.
Smøring: Nippelmøring.

GENERELLE DATA:                       
Akselavstand: 2530mm
Sporvidde foran/bak: 1195/1260mm
LxBxH: 4200x1530x1450mm
Felger: Tallerkenfelger
Dekk:  5,00-16
Vekt: 870 kg
Toppfart: 110 km/t
Drivstofforbruk/100 km: 8,5 liter (blandet)
Drivstofftank: 30 liter

ANTALL PRODUSERT: Noen prototyper

KILDE:                                              The Audi File, av Eric Dymock