DKW F2 Meisterklasse 701 kom samtidig med Reichklasse, men nyhetene her var om mulig enda bedre! Meisterklasse hadde nemlig fått en større og kvadratisk motor, med borring og slag på 76x76mm, som ga 662ccm. Effekten gikk naturligvis opp, og var nå på hele 20 hk. Dette var nok til å gi bilen en toppfart på opp mot 90 km/t, mot tidligere 75 km/t. Meisterklasse var i tillegg bedre utstyrt enn Reichklasse.
MOTOR: 2-takt.
Ant. Sylindere: 2 (Rekke).
Borring x slag: 74 x 68.
Sylindervolum: 584 ccm. (692 ccm M.kl.)
Effekt: 15 hk v/3500 omdr./min. (18 hk R.kl. /20 hk m.kl.)
Dreiemoment: -
Kompresjon: 5,5:1. (5,7:1 R.kl/M.kl)
Forgasser: 1 fall forgasser, Solex FH 26. (Solex 26 BFL M.kl)
Ventiler: Ventil-løs.
Veivaksellager: 5 (3x2 M.kl)
Kjøling: Thermosyphon kjøling, 6liter vann (8 liter vann R.kl./M.kl).
Smøring: 2-takts blanding, 1:25
Batteri: 6V 45Ah (i motorrom) (6V 60Ah – M.kl.)
Dynamo: Dynastart 90W
(DKW Reichklasse og Meisterklasse i parantes)
DRIVVERK: Framhjulsdrift.
Motor- og girkasseenheter bygget sammen og plassert bak framaksel.
Clutch: Flerlamell i olje.
Giroverføring: Paraplyhåndtak på dashbord.
Girkasse: 3 trinns og revers. (Avsperrbart frihjul M.kl.)
Synkronisering: Uten.
Utveksling: 1.- 3,17 / 2.- 1,69 / 3.- 1,00
Utveksling og overføring
Motor/girkasse: 2:1 (dobbeltkjede i olje)
Totalutveksling: 3,26 (3,05 M.kl)
KAROSSERI / RAMME: Stigeprofil-ramme.
(Sammenliggende u-profil, i bilens lengderetning) trekarosseri trekt med kunstlær (pegamoid).
Forhjulsoppheng: Uavhengig opphengt med dobbel bladfjær.
Bakhjulsoppheng: Uavhengig opphengt med dobbel bladfjær.
Styring: Snekke.
Fotbrems: Mekaniske på alle 4 hjul, tromler: Ø 210mm.
Håndbrems: Mekaniske, bakhjul.
Smøring: Smørenipler.
GENERELLE DATA:
Akselavstand: 2610mm
Sporvidde foran/bak: 1100/1100mm.(1100/1220mm M.kl)
LxBxH: 3895x1480x1500mm(3750x1450x1465mm)
Felger: Tallerkenfelger. (eller eikefelger M.kl)
Dekk: 4,00-19 eller 4,50-19
Venderadie: 12 m
Vekt:
Meisterklasse 601 690 kg
Reichklasse 690 kg
Meisterklasse 701 750 kg (2-seter 700 kg)
Nyttelast:
Meisterklasse 601: 320 kg
R.kl og M.kl 701: 350 kg
Toppfart: 75 km/t (80 km/t R.kl./ 85-90 km/t M.kl.)
Drivstofforbruk/100 km: 8 liter (blandet) (7 liter blandet R.kl./M.kl)
Drivstofftank: 28 liter (i motorrom)
PRISER:
Cabriolet 2 seter: 2495,- RM (1933)
Limousine 2 dørs: 2495,- RM (1933)
R.kl. Limousine 2 dørs: 1865,- RM (1933/35)
R.kl. Cabrio Limousine: 1990,- RM (1933/35)
M.kl. Cabrio Limousine: 2495,- RM (1933/34)
M.kl. Cabriolet 2 seter: 2250,- RM (1933/34)
ANTALL PRODUSERT: CA. 17.000
KILDE: Deutshe Autos 1920-1945, av Wernwe Oswald.
Bilde: DKW F2, 1933 2-seter Cabrio.