DKW 1916-1945

Publisert av Frank Aksel Sørensen den 31.01.19. Oppdatert 11.02.19.
1878: Jørgen Skafte Rasmussen blir født 30. juli i Nakskov i Danmark.

1904: Etter å ha studert i Zwickau, starter han firmaet ”Rasmussen & Ernst” i Chemnitz.

1906: Rasmussen kjøper en tekstilfabrikk i Zschopau.

1916: Rasmussen bygger en dampdrevet bil under 1. verdenskrig som får navnet ”Dampf Kraft Wagen” – DKW.

1919: Rasmussen lager en lekemotor på 25 ccm kalt ”Des Knaben Wunsch” og en hjelpemotor for sykler kalt ”Das Kleine Wunder”.

1922: Den første DKW motorsykkelen, kalt Reichsfahrt, med 143 ccm.

1923: Firmaet skifter navn til ”Zschopauer Motorenwerke J. S. Rasmussen”.

1925: DKW E200/206 motorsykkel med reimdrift.

1926: DKW Z500, tosylindret motorsykkel på 500 ccm.

1928: DKWs første bil, DKW P15, med en tosylindret totaktmotor på 600 ccm og 15 hk.

1929: DKW SS500, vannavkjølt motorsykkel.

1930: DKW 4=8 V 800 blir introdusert, den har en firesylindret motor. Den har samme karosseri som Audi P.

1931: DKW F1 blir introdusert. Den revolusjonerende lille bilen har en frontmontert totaktmotor på 500 ccm og forhjulstrekk.

1932: Auto Union AG blir dannet da de fire bilmerkene Audi, DKW, Horch og Wanderer går sammen.

1932: DKW F2

1934: DKW F4

1934: DKW Schwebeklasse

1934: DKW kommer med en ny motorsykkel som får betegnelsen SB, finnes i fire motoralternativer: 200, 250, 350 og 500. Samme året kommer også DKW RT100 med 98 ccm motor.

1935: DKW F5

1936: DKW F7

1937: DKW Sonderklasse tar over for Schwebeklasse.

1937: DKW lager 55.470 motorsykler og er verdens største motorsykkelfabrikant.

1938: DKW NZ tar over for SB. Tre motoralternativer: 250, 350 og 500.

1939: DKW F8

1939: DKW RT125 blir introdusert.

1942: Den siste DKW bil blir produsert i Chemnitz.

1945: Den siste DKW motorsykkel, NZ350-1 blir produsert i Zschopau.