1878: Jørgen Skafte Rasmussen blir født 30. juli i Nakskov i Danmark.
1904: Etter å ha studert i Zwickau, starter han firmaet ”Rasmussen & Ernst” i Chemnitz.
1906: Rasmussen kjøper en tekstilfabrikk i Zschopau.
1916: Rasmussen bygger en dampdrevet bil under 1. verdenskrig som får navnet ”Dampf Kraft Wagen” – DKW.
1919: Rasmussen lager en lekemotor på 25 ccm kalt ”Des Knaben Wunsch” og en hjelpemotor for sykler kalt ”Das Kleine Wunder”.
1922: Den første DKW motorsykkelen, kalt Reichsfahrt, med 143 ccm.
1923: Firmaet skifter navn til ”Zschopauer Motorenwerke J. S. Rasmussen”.
1925: DKW E200/206 motorsykkel med reimdrift.
1926: DKW Z500, tosylindret motorsykkel på 500 ccm.
1928: DKWs første bil, DKW P15, med en tosylindret totaktmotor på 600 ccm og 15 hk.
1929: DKW SS500, vannavkjølt motorsykkel.
1930: DKW 4=8 V 800 blir introdusert, den har en firesylindret motor. Den har samme karosseri som Audi P.
1931: DKW F1 blir introdusert. Den revolusjonerende lille bilen har en frontmontert totaktmotor på 500 ccm og forhjulstrekk.
1932: Auto Union AG blir dannet da de fire bilmerkene Audi, DKW, Horch og Wanderer går sammen.
1932: DKW F2
1934: DKW F4
1934: DKW Schwebeklasse
1934: DKW kommer med en ny motorsykkel som får betegnelsen SB, finnes i fire motoralternativer: 200, 250, 350 og 500. Samme året kommer også DKW RT100 med 98 ccm motor.
1935: DKW F5
1936: DKW F7
1937: DKW Sonderklasse tar over for Schwebeklasse.
1937: DKW lager 55.470 motorsykler og er verdens største motorsykkelfabrikant.
1938: DKW NZ tar over for SB. Tre motoralternativer: 250, 350 og 500.
1939: DKW F8
1939: DKW RT125 blir introdusert.
1942: Den siste DKW bil blir produsert i Chemnitz.
1945: Den siste DKW motorsykkel, NZ350-1 blir produsert i Zschopau.
DKW 1916-1945
Publisert av Frank Aksel Sørensen den 31.01.19. Oppdatert 11.02.19.