Den norske DKW importøren het With & Wessel. De startet opp i 1927 med agentur på Lockwood totakts båtmotor.
Høsten 1928 dro de to på tur til Leipzig-messen i Tyskland. De trålet utstillingshallene opp og ned uten å finne noe de ville satse på.
Da de kom ut på parkeringsplassen igjen fikk de høre en kjent lyd, en totaktmotor! Et bud på en lett motorsykkel stanset foran dem, og på ramma sto det "Zchopauer Motorenwerke J.5. Rasmussen". De likte lyden på motoren, og siden Zchopau ikke lå langt unna, bestemte de seg for å dra dit. Vel framme på fabrikken fikk de anledning til å prøve flere motorsykler, og de ble overbevist om at dette var noe å satse på, og siden fabrikken var villig til å gi dem eneagentur på DKW, så ble det slik. With & Wessel var importør av DKW fram til 1965, og også IFA og Wartburg, samt Audi fra 1965-74.
I 1938 arrangerte With & Wessel en omfattende forhandlerturne rundt i Norge, den såkalte DKW-karavanen. Det har ikke lykkes oss å finne ut hvilke steder som ble besøkt, men takket være at det er bevart ca. 50 fotografier fra karavanen, så vet vi at turneen var omfattende, at DKW var representert med syv modeller og at publikumsinteressen var enorm!
De modellene som var med på karavanen i 1938 var DKW F7 Reichklasse, Reichklasse Cabriocoach, 2 stk Meisterklasse, Meisterklasse Cabriocoach, Luxus Cabriolet og Lieferwagen.
Her kan du se noen av de bildene som ble tatt under karavanen i 1938. Tenk deg tilbake i tiden og gled deg over stilen og bilene fra 1938!
Karavanen 1938
Publisert av Christian Bertheau den 31.01.19. Oppdatert 11.02.19.